Autoleasevergelijk.nl; de nummer 1 autoleasevergelijker!.
  Officieel: Opel Insignia!
LICHTER, LANGER, LAGER, NIET ALS SEDAN

Het gebeurt niet vaak dat we al met een auto mogen rijden voordat we ‘m in ongecamoufleerde vorm mogen bewonderen. De nieuwe Opel Insignia is een uitzondering op die regel, maar nu wordt de auto eindelijk officieel onthuld!


Onlangs konden we je hem al nagenoeg zonder plakkers laten zien, maar nu is de Insignia geheel officieel.

In het introductie-offensief rondom de Insignia besloot Opel dat niet het uiterlijk, maar de rij-eigenschappen als eerste naar buiten moesten druppelen. Ook informatie rondom het onderstel en de maatvoering werd al in november bekend, maar nu valt het overgrote deel van de geheimzinnigheid toch echt van Opels gloednieuwe middenklasser af.

Monza
Het feit dat de naam ongewijzigd blijft, geeft al aan dat het gloednieuwe model minder revolutionair is dan z'n voorganger. Het design is bij de tijd, maar gooit het roer niet rigoureus om. Wie er elementen van de Monza Concept in meent te herkennen, krijgt gelijk van Opel. De IAA-knaller van 2013 diende volgens het merk namelijk als inspiratiebron voor zowel het ex- als het interieur. De Insignia steekt zijn grote vijfde deur met z'n zeer korte 'kont' niet onder stoelen of banken. Deze Grand Sport is in eerste instantie de enige leverbare carrosserievariant. In een later stadium volgt stationwagen Sports Tourer die we maandag al wisten te betrappen, maar de vierdeurs sedanversie keert bij het nieuwe model niet terug.

Het oude Epsilon II-platform wordt de laan uit gestuurd en Opel parkeert zijn nieuwe zakelijke oogappel op een compleet nieuwe basis waarmee de Insignia tot maar liefst 175 kilo afslankt ten opzichte van zijn voorganger. Kleiner is hij echter niet bepaald: de wielbasis neemt met 9,2 centimeter toe. Tegelijkertijd is de Insignia breder en lager dan het uitgaande model en wordt ook de zitpositie met 3 cm verlaagd. Op die manier hoopt Opel meer beenruimte op de achterbank te combineren met een sportiever gevoel voor de bestuurder. Helemaal achterin neemt de ruimte iets af: in plaats van 530 liter kan de vijfdeurs Insignia nu 490 liter verstouwen. Als de achterbank wordt neergeklapt, komt het totaal op 1.450 liter.

'Intelli-'
Op technologiegebied spelen woorden die beginnen met 'Intelli-' een grote rol. Aan de buitenzijde treffen we Intellilux-koplampen aan, de Matrix-techniek die we al kennen van de Astra. Ook het Intellilink-systeem, dat de inhoud van je telefoon op het touchscreen op het dashboard kan tonen, vindt natuurlijk z'n weg naar de Insignia. Als het gaat om de hoeveelheid veiligheidssnufjes is de nieuweling eveneens bij de tijd. Met zaken als een 360-graden-monitor, head-updisplay, adaptieve cruise control en een rijstrookassistent loopt de auto keurig in de pas met de concurrentie. Aan voetgangers is ook gedacht: bij een onverhoopte aanrijding vangt de aluminium motorkap de klap zo goed mogelijk op door iets omhoog te schieten.

Denk niet dat we nu alles weten over Opels nieuwe topmodel, want het motorenaanbod bewaart het merk alsnog voor een later moment. Wel beloven de hoge heren in Rüsselsheim de komst van een nieuwe achttrapsautomaat voor een vierwielaangedreven versie. Daarnaast krijgt de Insignia een adaptief onderstel mee. Dat 'FlexRide' is in drie standen in te stellen en past de afstelling van de dempers, de directheid van de besturing en de gasrespons aan de rijomstandigheden aan. In Sport-modus kun je zelf bepaalde voorkeuren aangeven.

In maart kunnen we de Insignia tijdens de Autosalon van Genève van dichtbij bewonderen!

JAN LEMKES/LARS KRIJGSMAN


Gepost op: 9-12-2016 Bron: Autoweek
 



Email:
Wachtwoord:
online adverteren www.m4n.nl