Autoleasevergelijk.nl; de nummer 1 autoleasevergelijker!.
  GEREDEN: OPEL INSIGNIA COUNTRY TOURER
HET ALTERNATIEF VOOR DE SUV?

Een grote SUV hebben ze bij Opel niet in het gamma, wel een opgehoogde versie van de Insignia: de Country Tourer. Is dit de oplossing voor hen die wel eens offroad willen zonder dat een hoge instap noodzakelijk is?


Met de Mokka X, Crossland X en de Grandland X biedt Opel mini-SUV's en een midi-SUV. Voor wie groter wil, heeft Opel op basis van Insignia de Country Tourer. Dat was zo bij de vorige generatie en dat is bij de nieuwe editie ook weer zo. Het is wederom een stationwagon met een verhoogd onderstel en stoere exterieuraccenten. En niet onbelangrijk: in tegenstelling tot de Grandland X is de Insignia Country Tourer er desgewenst wl met vierwielaandrijving.

De Insignia Country Tourer is 25 millimeter hoger dan de Sports Tourer. Dit betekent amper een hogere instap of beter zicht op de weg, de argumenten die we vaak horen als voordeel van een SUV. Hier lijkt de auto ook helemaal niet voor bedacht. Al na de eerste kilometers die we met de auto maken, toont hij zich veel meer een grote familie-auto van het comfortabele soort. Ondanks het iets hogere zwaartepunt van de auto helt het koetswerk in bochten nauwelijks meer over dan we ons van de reguliere Insignia stationwagon kunnen herinneren. Dit is mede te danken aan het actieve onderstel met zijn adaptieve dempers . Niet dat het er in de sportstand extra dynamisch aan toe gaat, want ook dan blijft comfort de overhand houden. Een schande? Zeer zeker niet, want de auto ligt nog altijd strakker op de weg dan menig echte SUV.

In basis is de auto een voorwielaandrijver, waarbij de achterwielen met een koppeling automatisch kunnen worden bijgeschakeld. Op de achteras geen traditioneel differentieel, maar een torque vectoring-systeem met twee elektronisch gestuurde lamellenkoppelingen waarmee de krachten tussen links en rechts kunnen worden verdeeld. Handig in het terrein, minstens zo leuk op asfalt: normaal gesproken is de auto bij het snel induiken van een bocht onderstuurd. Dankzij het vliegensvlug reagerende achterdifferentieel wordt er nu iets meer kracht naar het buitenste wiel gestuurd en de onderstuurneiging direct de kop ingedrukt, waardoor de auto keurig neutraal de hoek om gaat.

Natuurlijk, een echte SUV komt in het terrein verder, maar dankzij zijn extra bodemvrijheid en vierwielaandrijving kan de Insignia Country Tourer offroad nog altijd meer dan wat 99 procent van de Audi Q5- of Skoda Kodiaq-rijders ooit met hun auto buiten de gebaande paden zullen doen.

Lees de volledige rijimpressie met de Opel Insignia Country Tourer in AutoWeek 47, die vanaf 22 november in de winkel ligt.

CORNELIS KIT


Gepost op: 17-11-2017 Bron: Autoweek
 



Email:
Wachtwoord:
online adverteren www.m4n.nl